A- A+
Gå til innholdet
Faksmile fra Adresseavisen 19. mai

Jan Ketil (33) fikk en ny sjanse i livet

Alkoholikeren som ble hotellets oppfinner og assisterende husøkonom. Jan Ketil Kristiansen (33) var rusmisbruker, hadde sosial angst og var livredd folk. Men livet snudde da han fikk prøve seg som renholder på Scandic Hell, skriver Adresseavisen.

Etter et halvt år satt Kristiansen i avdelingens ledergruppe og fikk prøve seg som assisterende husøkonom. 2500 NHO-bedrifter har så langt takket ja til å bli en døråpner for personer som av ulike grunner har blitt stående på utsiden av arbeidslivet. 5000 personer har fått jobb gjennom prosjektet «Ringer i vannet».
- Jeg har fått tilbake kreativiteten, humøret og energien. Det kan jeg takke alle mine gode hjelpere for, de som aldri ga opp å tro på meg og mine evner. Jeg fikk en ny sjanse, sier Jan Ketil Kristiansen.

Målet er å bli ansatt

«Ringer i vannet» er rekruttering og arbeidsinkludering på bedriftenes premisser. Målet er å få personer, som av ulike årsaker har falt utenfor arbeidslivet, inn i ordinære jobber. Med tett oppfølging fra en ekspert har svært mange bedrifter rekruttert nye, kvalifiserte arbeidstakere.
- Jeg blir både rørt, stolt og oppriktig glad når jeg kommer ut og ser resultatet av satsingen i «Ringer i vannet», og den viktige innsatsen som arbeid- og inkluderingsbedriftene gjør for den enkelte arbeidssøker. Så langt i prosjektperioden har 5000 personer fått jobb i en NHO-bedrift, sier Janne Krohn-Hansen (bildet), regionansvarlig for Ringer i Vannet i Trøndelag og Nordland.
- Det overordnede målet for prosjektet er at innen utgangen av 2018 skal 30 prosent av kandidatene som formidles til jobb via en arbeid og inkluderingsbedrift ansettes i NHO-bedrifter, Janne Krohn-Hansen sier dette ikke bare handler om å komme tilbake til yrkeslivet og få ta del i et fellesskap med kolleger.
- Det handler også om verdighet, stolthet og selvfølelse; å kunne bidra med den kompetansen og erfaringen man har, og at en arbeidsgiver har valgt akkurat deg, sier hun.
Jan Ketil Kristiansen er født og oppvokst i Stjørdal, men pendler i dag fra Selbu til jobben som etasjemedarbeider på Scandic Hell Hotel. Han hadde nesten gitt opp livet, og holdt på å gå til grunne i rus da han som 30-åring fikk plass hos arbeids- og inkluderingsbedriften Fides.


Satte kniven på strupen

- Jeg blir aldri kvitt fortiden. Alle vet at jeg var alkoholiker, og det går det ikke an å skjule. Samvittighet er noe av det vanskeligste å takle. Å leve med at man har såret andre, for å opprettholde sitt eget misbruk, har vært og er tungt å leve med til tider. Angst og depresjon er nok en gjenganger. Konsekvensene av et misbruk er vanskeligere og vanskeligere jo lenger man holder på. Fordi flere dårlige valg tas og føyer seg i rekkene av en alle av dårlige valg og handlinger. Grusomt å kjenne på til å begynne med. Men jeg har startet på nytt, og har fått en mulighet jeg ikke trodde var der. Jeg storkoser meg hver eneste dag.
Arbeidsteamet består av 33 medarbeidere som har ansvaret for å holde de 375 rommene på Scandic Hell rene og i orden.
- Heldigvis fylte jeg 30 år i 2014, sier han med glimt i øyet. For det var ingen selvfølge å bli så gammel.
- Da gikk det opp et lys for meg. Kroppen var så sliten at det var skremmende. Legen min så alvoret og satte kniven på strupen. Det hadde vært noen runder, sier 33-åringen.



Grønn klut i hele kjeden

Jan Ketil sprudlet av energi og brydde seg om jobben fra første dag. Han ble raskt lag merke til og fikk tillit av husøkonom Monika Skaugen. Etter noen få måneder fikk han prøve seg som assisterende husøkonom.
- Jeg vikarierte en periode og fikk en god fot innenfor. Dette gjorde at jeg ble en del av avdelingens ledergruppe hvor jeg trer inn ved frafall eller behov. Dette gjør hverdagen både mere innholdsrik og spennende. Monika så noe ekstra i meg som jeg tydeligvis ikke visste selv.
Det gikk ikke lenge før han fikk ideen om å bruke en grønn klut til en siste sjekk om rommene var ordentlig rengjort. I tillegg fikk han hotellet til å skifte ut plastposene de brukte med poser i miljøvennlig materialer som de satte Scandic-logoen på.
- Vi har forskjellig farger på klutene, og den grønne bruker vi nå for å gå over rommet helt til slutt. Det er en forsikring om at vi har fått med oss alt og at vi kan forlate rommet i tipp topp stand, sier Jan Ketil.
Men det stopper ikke der. Han fikk også ideen om å bytte om plastposer med handlenett.
- Dette var en idémyldring mellom meg og Monika. Vi kaster mange ideer i luften og noen ganger funker det og andre ganger ikke. Poenget var at vi ønsket at avdelingen vår skulle bli mer miljøbevisst. Forslaget var at alle på vår avdeling skulle slutte med plastposer privat og bruke handlenett. Dette promoterte Monika videre og som førte til at Scandic-kjeden ville produsere egne handlenett.


- Ikke si at du har det bra hvis du ikke har det bra

Jan Ketil-metodene er innført i hele hotellkjeden. Han satte sin signatur på jobben allerede fra starten av.
- Det betyr veldig mye hvem du har rundt deg i støtteapparatet. Jobb er en kjempeviktig arena hvor man har mulighet til å oppleve mestring og utvikle seg selv. Det finner man ut ved å prøve seg i yrkeslivet. Om man ikke finner drømmejobben med det første, så vet man i hvert fall hva man ikke skal bli. Jeg er et bevis på at veien blir til mens man går. Hvem skulle tro at jeg havnet i Scandic-kjeden? Ikke jeg i hvert fall!
- Jeg har møtt mange flotte mennesker på veien. Jeg bet meg merke i en miljøarbeider som sa en viktig ting til meg: Ikke si at du har det bra hvis du ikke har det bra.


- Passer inn i vår visjon

Hotelldirektør Arild Vollan er full av lovord om 33-åringen som virkelig har fått markere seg.
-Vår visjon er at mat, service og mennesker skal være ekte. Jan Ketil passer derfor godt inn i dette. Han er et ekte menneske, sier Vollan, som synes det er veldig artig når hotellet får folk på arbeidstrening som virkelig har lyst og som har noe å tilføre.

- Det gjør også noe med miljøet ellers her på huset. Vi er med på NHO-prosjektet fordi vi har erfart at dette kan tilføre bedriften både kompetanse og arbeidskraft som vi er helt avhengige av i fremtiden, mener Vollan.
Scandic har til enhver tid flere på arbeidstrening i forskjellige avdelinger. Det handler både om språktrening og arbeidstrening.
- Man kan nå så langt som man bare vil. Vi har også en avdelingsleder på huset som kom inn gjennom arbeidstrening, ser Vollan.

Jan Ketil mener det viktigste i livet er å ha en jobb å gå til.
- Å gå hjemme uten å ha noe gjøre er roten til alt ondt, spør du meg. Man må komme seg ut og møte mennesker. Det handler om å føle mestring, at man duger til noe her i livet.



Fikk fast jobb på rekordtid

Jan Ketil har allerede fått fast jobb i 50 prosent på Scandic Hell, men ekstra tilkallingsvakter gjør at han i praksis nærmer seg fulltid.
- I dag er jeg sosial med både venner og familie. Jeg får inspirasjon i jobben og ellers i livet, og har lyst til å gjøre så mye. Det er godt å få leve et normalt liv igjen.
Neste år begynner han på et treårig bachelorprogram i administrasjon og ledelse.
- Jeg er full av inspirasjon og pågangsmot, og håper min historie kan gi håp til andre. Det er aldri for sent, sier Jan Ketil Kristiansen.





Ringer i vannet



Ringer i Vannet er NHOs eget rekrutteringsprosjekt som bistår medlemsbedrifter i jakten på arbeidskraft.

Arbeids- og inkluderingsbedriftene som deltar i satsingen, kartlegger NHO-bedriftenes behov og søker å finne riktig person til jobben.

I Trøndelag er det disse arbeids og inkluderingsbedriftene som utgjør Ringer i Vannet: AS Reko, Fides AS, Norservice AS, Fretex Midt-Norge AS, Stavne Arbeid og Kompetanse KF, Prima AS, Beredt Kompetanse AS og Rosenvik AS.

Disse åtte bedriftene hjalp 500 personer tilbake til et aktivt arbeidsliv i 2016. 20 prosent av disse fikk jobb i NHO sine medlemsbedrifter.

Satsingen er et samarbeid mellom NAV, arbeids og inkluderingsbedriftene i NHO Service og NHO.

I Trøndelag har 160 NHO-bedrifter tegnet rekrutteringsavtaler med Ringer i Vannet, på landsbasis 1700 bedrifter og 34 konsern.



 

 

Publisert: 19. mai 2017