I inneværende år har et utviklingsprosjekt med en ramme på drøyt 3,6 millioner kroner, med frivillige bidrag fra 32 medlemsbedrifter, resultert i mer enn 25 nye felleskurs og hevet kvaliteten på aiLæring. Blant de digitale kursene som ble satt i gang, kan nevnes arbeidslivskunnskap, jobbsøkerferdigheter, norskopplæring, GDPR og bransjespesifikk opplæring for jobbkonsulenter.
Dette er en modell som ønskes videreført også for neste år.
Doblet deltakelse
Brukerforumet på Lillestrøm i slutten av oktober mer enn doblet deltakelsen fra i fjor, og både innledningene og gruppearbeidet vitner om at aiLæring får et stadig bedre fotfeste både hos ledelse og ansatte i medlemsbedriftene.
Under kan du lese mer om hvordan jobbkonsulenter og ledere bruker aiLæring i sitt daglige arbeid. Felles er gleden over fellesskapet man er samlet i, med deling av erfaringer og samspill for å gjøre plattformen enda bedre.
Ungdom, AFT og (V)TA
Felles for alle gruppenes ønsker om hva som skal prioriteres neste år, er en videre utvikling av aiLæring, både når det gjelder faglig innhold og brukervennlighet. Det er et ønske om mer innhold som retter seg både til veiledere og deltakere i (V)TA og AFT. Ulike typer kurs – spesielt rettet mot unge jobbsøkere, mer kunnskap om arbeidslivets krav og forventninger, kurs oversatt til andre språk og kurs om personopplysningsloven (GDPR) – var blant de mange forslagene.
Disse forslagene har vært oppe til vurdering i Koordinerings- og prioriteringsrådet (KPR) og resultert i et forslag om en satsing på tre hovedområder: ungdom, AFT og (V)TA. I tillegg skal aiLæring aktivt benytte KI der det er mulig og hensiktsmessig.
– Forslagene til nye utviklingsområder i aiLæring er helt i tråd med de signalene som blir gitt til oss i Stortingsmelding 33, «En forsterket arbeidslinje», som kom i høst, sier Gry Gundersen, produktsjef for aiLæring i NHO Arbeid & Inkludering.
PRODUKT-EIER: Seniorrådgiver Gry Gundersen i Arbeid & Inkludering er produkteier av aiLæring.
– Vårt mål er å møte forventningene til bransjen ved å øke kompetansen på relevante områder. aiLæring er en effektiv måte å gjøre dette på, fordi vi raskt kan utvikle opplæringspakker som bidrar til at vi kan løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte. Nå skal forslaget til utvikling i 2025 presenteres for hele aiLæring-fellesskapet, og vi håper på en skikkelig satsing også for det kommende året.
– Årets erfaringer viser at vår modell for innholdsutvikling fungerer svært godt, og derfor vil vi fortsette med denne tilnærmingen i 2025. Ved å utvikle kurs basert på bedriftenes egne innmeldte behov, sikrer vi relevans og treffsikkerhet. Med dyktige fagfolk fra bedriftene som deler sin ekspertise sammen med profesjonell innholdsproduksjon fra Telemark kompetanse, skaper vi skreddersydde kurs som virkelig møter bedriftenes behov, sier Gundersen.
En boost
– aiLæring er en solid plattform for jobbsøkere og ansatte i medlemsbedriftene, som får rikelig tilgang til nyttige kurs for jobbsøkerne og ansatte. Det er veldig nyttig for oss å være med i dette fellesskapet, hvor vi gjennom brukerforumene og andre samlinger deler erfaringer med kolleger i andre bedrifter. Selv om vi er «konkurrenter», vil vi hverandre vel. Det gir en skikkelig boost, sier Dagmar Ruud Winther, fungerende avdelingsleder AFT ved Fønix i Sandefjord.
Med rundt 150 ansatte er Fønix en av de største medlemsbedriftene i NHO Arbeid & Inkludering, og de har vært en del av aiLæring fra starten av. Siden oppstarten har bedriften hatt en egen 50 prosent stilling som hovedsakelig har jobbet med aiLæring, noe som har sikret implementering og oppfølging av plattformens muligheter.
– Men aiLæring er ikke bare en ressurs for de store aktørene. Uansett størrelse vil man kunne dra nytte av plattformen. Min følelse er at alle som ønsker det, kan være aktivt med og ha en stemme til påvirkning, sier hun.
STORT EIERSKAP: Det er veldig nyttig for Fønix å være med i aiLæring-fellesskapet. Det gir oss en skikkelig boost, sier Dagmar Ruud Winther, fungerende avdelingsleder AFT ved Fønix i Sandefjord.
Frynset rykte begravet
I oppstarten møtte aiLæring noen utfordringer som bidro til et delvis frynsete rykte, men ifølge Winther er disse barnesykdommene nå et tilbakelagt kapittel.
– Plattformen har hatt mange tekniske oppdateringer, og kurstilbudene har økt både i kvalitet og kvantitet. Det noe frynsete ryktet aiLæring hadde i begynnelsen, er hermed dødt og begravet.
– Og derfor bør medlemsbedriftene som ennå ikke har sluttet seg til fellesskapet, benytte seg av anledningen nå. De vil komme til et dekket bord og raskt kunne ta i bruk en plattform som fungerer – til beste for både jobbsøkerne og bedriften.
Fønix tidlig ute
Fønix var tidlig ute med å lage egne kurs for sine jobbsøkere. Ett av de største er «Start Fønix», som ble lansert under navnet «Start før du starter» i 2022. Dette programmet tilbys alle jobbsøkere som står på ventelisten for tiltak, og gir dem mulighet til å starte sin endringsprosess før de begynner i tiltak.
– På den måten gir vi jobbsøkerne et tilbud som vil starte tankeprosessen om egne interesser og hvilke bransjer de kan tenke seg å jobbe i. Samtidig får de informasjon om Fønix og hva det vil si å være i tiltak hos oss. Det gir et bedre fundament for selve prosessen og den senere løpende kontakten mellom jobbsøker og jobbspesialisten.
Solid forankret
– I Fønix er aiLæring solid forankret i ledelsen, og engasjementet øker stadig i bedriften. Alle nyansatte gjennomfører onboarding via aiLæring. På denne måten får de kjennskap til plattformen fra første arbeidsdag. Det er viktig at alle i bedriften har et eierskap til aiLæring. Det gir en trygghet å ha en solid plattform og egne kvaliteter å bygge arbeidet på.
Winther er tydelig på at aiLæring er en viktig del av Fønix’ strategi og legger til en oppfordring til de bedrifter som ennå ikke har tatt plattformen i bruk:
– Dere vil angre hvis dere venter eller velger å ikke bli med. Til det er aiLæring altfor viktig i den jobben vi skal gjøre for de som vil inn på arbeidsmarkedet, sier Dagmar Ruud Winther.
Økt fokus i Driv
Driv Karriere i Mo i Rana er en av medlemsbedriftene som bruker aiLæring med jobbsøkere i AFT. Den digitale læringsplattformen ble mye brukt under pandemien som et hensiktsmessig verktøy da fysiske kurs ikke var mulige, blant annet i form av et «Startpakke AFT»-program med en samling relevante kurs for jobbsøkere i en startfase. Etter pandemien gikk bruken noe ned, men fra begynnelsen av 2023 ble det utnevnt en administrator/superbruker med ansvar for aiLæring i AFT.
– Etter det er aiLæring mye oftere et tema på AFT-møter, hvor vi diskuterer tilbakemeldinger fra teamet på kurs og programmet og evaluerer disse. Vi informerer om hva som er nytt eller oppdatert på plattformen, samt diskuterer ønsker og behov. Tilbakemeldingen fra jobbveilederne er at aiLæring har blitt mer oversiktlig og brukervennlig, sier jobbveileder Frida-Marie Rødahl.
Driv Karrieres AFT-team bruker aiLæring som selvstendig læring for jobbsøkere, i veiledninger og som fysisk kurs hvor deler av digitale kurs brukes inn i undervisningen som legges opp, blant annet innen Arbeidsmiljøloven og HMS. Og ikke minst fokuserer bedriften på informasjonsdeling for alle ansatte.
DRIV KARRIERE: – aiLæring gjør jobbsøkerens egeninnsats synlig for jobbveileder, sier jobbveileder Frida-Marie Rødahl i Driv Karriere i Mo i Rana.
Positive jobbsøkere
Driv Karrieres bruk av aiLæring i AFT gir jobbsøkere gode muligheter for variert innhold i tiltaksperioden. De får kurs og programmer tilpasset deres behov, muligheten til å tilegne seg ny kunnskap, informasjon, tips og råd gjennom ulike tilnærminger, og med dette en bedre følelse av mestring over egen situasjon.
– Viktig er det også at jobbsøkere individuelt kan tilpasse arbeidet med kurs til egen hverdag og behov. Dette er med på å ansvarliggjøre jobbsøkeren som en aktiv part i egen prosess, og at aiLæring gjør jobbsøkerens egeninnsats synlig for jobbveileder, sier jobbveileder Frida-Marie Rødahl.
– Det er i dag varierende aktivitet blant jobbsøkerne, men vi har tro på at implementering av utviklingsprosjektet og innholdet i det kan øke utbyttet av aiLæring. Tilbakemeldinger fra jobbsøkere viser at de er positive til at de kan jobbe med opplæringen når det måtte passe. De liker at det ikke må fullføres med en gang, men at de kan fortsette der de avsluttet sist. Og gledelig er det at mange ønsker kurs med flere oppgaver underveis, sier Frida-Marie Rødahl.
Et samfunnsoppdrag
Bodil Løkken Bendiksen, leder i aiLærings Koordinerings- og prioriteringsråd (KPR) og administrerende direktør i Norasondegruppen, sier det er gledelig og positivt med vekst i arbeids- og inkluderingsbransjen, både i aktiviteten hos medlemsbedriftene og i utviklingen av den felles læringsplattformen.
Hun understreker at arbeids- og inkluderingsbransjen har et viktig samfunnsoppdrag.
– Det er viktig at vi i aiLæring følger med i utviklingen og kan levere et stadig bedre produkt som kommer både våre jobbkonsulenter og ikke minst jobbsøkere til gode. Målet er jo å bidra til at alle som vil inn i arbeidslivet, får jobb. Det er viktig for deres egen utvikling, og for oss er det en glede å se at de lykkes.
Felles kompetanse
– Det gode samarbeidet vi har opparbeidet i aiLæring må utvikles videre. Vi jobber bedre når vi jobber sammen mot et felles mål. Vi samler og utvikler vår felles fagkompetanse, vi deler erfaringer og har gode faglige diskusjoner om løsninger og prioriteringer. Og samtidig har vi det gøy sammen og heier på hverandre. I sum gir det også en bedre økonomi å jobbe sammen på en felles plattform, enn om vi skulle sittet på hver vår tue og jobbet frem løsninger alene.
BEDRE ØKONOMI: – Det gir også en bedre økonomi å jobbe sammen på en felles plattform, enn om vi skulle sittet på hver vår tue og jobbet frem løsninger alene, sier Bodil Bendiksen, administrerende direktør i Norasonde, og leder av Koordinerings- og prioriteresrådet i aiLæring.
Viktig for næringslivet
– Næringslivet er opptatt av inkludering. Derfor er tett dialog veldig viktig, ikke bare innad i vår egen bransje, men med alle bransjeforeningene under NHO-paraplyen. Det er jo bedriftene som ansetter, og bedriftene vil gjerne bidra til å få flere i arbeid. Da må vi fremstå som en god samtalepartner med både Nav og bedriftene, og vise hva vi kan bidra med i å forberede jobbsøkere til tiltaksplass, i veiledning og i oppfølging av dem. Og her kommer alle de gode tilbudene i aiLæring inn som et veldig viktig instrument for at vi skal lykkes i vår del av dette arbeidet, sier Bodil Løkken Bendiksen.