Kunnskapsreisen: - En gavepakke for samarbeid mellom tiltaksarrangører og Nav

Nav-leder Ole Petter Gravningen gir en varm anbefaling av refleksjonsverktøyet Kunnskapsreisen for tiltaksarrangører. Foto: Privat

Som jobbveileder er noe av det viktigste du gjør å gi jobbsøkeren en god og trygg opplevelse. Nå lanseres et konsept som gir deg som veileder verktøy til å stå enda bedre rustet.

- Nav skal jobbe for et godt samarbeid med tiltaksarrangør, og kunnskapsreisen er en gavepakke for å oppnå bedre samarbeid, Ole Petter Gravingen i Nav om konseptet.

Kunnskapsreisen er et konsept også vi i ASVL og Arbeid & Inkludering har tro på!

I et samarbeid mellom ASVL, Arbeid & Inkludering og Nav, har Kunnskapsreisen Gode møter hos tiltaksarrangør blitt utviklet. Dette er den første av to kunnskapsreiser første modul i kursopplegget, og denne er klar i januar. Den neste heter Det viktige samarbeidet: NAV og tiltaksarrangør og kommer i september 2025.

Interessert? Les mer om Kunnskapsreisen for tiltaksleverandører her 

 Dette vil gi jobbveiledere økt kunnskap om og refleksjon rundt egen rolle, hvor målet er å gi jobbsøker gode og trygge opplevelser. Dette er like viktig hos tiltaksarrangør som hos NAV, og vi er derfor glade for at vi nå får muligheten til å gjennomføre den samme kunnskapsreisen som NAV allerede har gjort, og ikke minst: at det kommer en versjon hvor vi kan jobbe sammen. særlig i møte med Nav.

Sterk historie

Kunnskapsreisene er et refleksjonsverktøy som kombinerer historier fra virkeligheten med fagkunnskap. I begge kunnskapsreisene møter du Emilie Andrea. Filmen om henne, Alt det jeg er, er bærebjelken i kunnskapsreisene. Filmen handler om Emilie Andreas oppvekst, hvor hun ble utsatt for overgrep gjennom en årrekke.

Ved å følge hennes møter med NAV, tiltaksarrangør og behandlerapparatet dannes bakgrunnen for å reflektere rundt hvordan vi som profesjonelle hjelpere utøver vår rolle, hvilket krysspress vi står i, hvordan vi har med oss en etisk bevissthet og hva vi egentlig vet om de menneskene vi møter og deres ståsted, for å nevne noen tema.  Hennes historie blir bakgrunn for hvordan Nav kan bedre og endre opplevelsen brukeren har av dem.

I tillegg til filmen inneholder Kunnskapsreisen blant annet:
  • intervjuer med fagpersoner
  • refleksjonsoppgaver og gruppearbeid
  • fokus på kunnskap og refleksjon
  • ekstra stoff til egenstudier
  • tips fra Emilie om hvordan vi kan bedre og endre opplevelsen hos de som kommer til oss.

For jobbveiledere er dette en gylden mulighet til å øke sin kompetanse og trygghet i jobben.

Interessert? Les mer om Kunnskapsreisen for tiltaksleverandører her