"Jobbmatch for alle" er en kampanje som blir å finne i sosiale medier og digitale flater frem mot valget. Arbeid & Inkludering står bak kampanjen, sammen med de 115 medlemsbedriftene. Deres samfunnsoppdrag er å bistå flest mulig av de som står lengst unna arbeidslivet, slik at de får muligheten til fotfeste i en jobb.
#jobbmatchforalle
Med begrepet jobbmatch mener vi en god match mellom jobbkandidat og arbeidstaker. En ansettelse er et møte mellom to parter, derfor bygger moderne arbeidsinkludering på tillit og relasjoner. Det gir varige jobber, og er positivt for den enkelte, for arbeidsgiver og for samfunnet. Den økonomiske gevinsten for fellesskapet er konkretisert gjennom en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse i 2020:
Hvis 5000 flere personer kommer i jobb, er den samfunnøkonomiske gevinsten 11 milliarder kroner i løpet av en femårsperiode.
Prinsippet om jobbmatch står sentralt i Ringer i Vannet-metoden, som ble utviklet gjennom et prosjekt i regi av NHO og Arbeid og Inkludering. Mange av våre medlemsbedrifter jobber etter Ringer i Vannet-metoden og oppnår gode resultater, fornøyde arbeidsgivere og det viktigste av alt er at de gjør en forskjell i menneskers liv. Hvis politikerne bevilger flere plasser til personer som trenger hjelp, har medlemsbedriftene våre kapasiteten. De kan hjelpe flere, hvis de bare får mulighet.
Arbeid & Inkludering har, sammen med medlemsbedriftene, et ansvar for å bidra til inkludering av alle samfunnsgrupper. Derfor er de to siste ordene i tittelen viktig; vårt mål er jobbmatch for alle. #jobbmatchforalle skal kommunisere behovet for inkludering av alle som står lengst unna arbeidslivet i Norge. På kampanjesiden www.jobbmatchforalle.no kan du lese hvilke grupper vi mener har et særlig stort behov for at politikerne ser dem og sørger for at de får bedre muligheter til å delta i arbeidslivet.
Pangstart på kampanjen
Arbeid & Inkludering lanserte kampanjen på Facebook, Instagram, twitter og LinkedIn i mai. Kommunikasjonssjef Per Christian Langset forteller at bransjeorganisasjonen håpte på solid oppslutning fra bransjen.
– Og det synes jeg vi har fått! sier han. – Medlemsbedriftene er flinke til å dele, og vi opplever også at bedriftene er stolte av hverandre, og heier på gode saker fra kollegabedrifter andre steder.
På Facebook fikk lanseringen av Jobbmatchforalles egen nettside nærmere 200 likes og reaksjoner, og ikke minst nesten 50 delinger. Dette var altså en nyhet mange syntes var verdt å spre, og innlegget nådde over 9000 personer. Innlegget fikk også mange reaksjoner og delinger på Linked In. På Instagram, har Arbeid & Inkludering gått fra rundt 100 til over 300 følgere gjennom arbeidet med #jobbmatchforalle.
Kommunikasjonsrådgiver Silje Eide administrerer kampanjen, og hun oppfordrer alle medlemsbedriftene til å holde på det store engasjementet, og fortsette å like og dele.
– Når Arbeid & Inkludering står sammen med medlemsbedriftene om denne kampanjen, er vi virkelig mange. Det gir oss enormt potensiale til å nå ut til mange med budskapet om at våre medlemsbedrifter har løsninger på utenforskapet. Så her er det bare å fortsette med å spre ordet om #jobbmatchforalle, sier hun.
Det kan også være svært positivt for kampanjen hvis ansatte i medlemsbedriftene også ønsker å like og dele #jobbmatchforalle på sine private kontoer i sosiale medier. Arbeid & Inkludering har bedt om en kontaktperson fra hver medlemsbedrift, som mottar løpende informasjon om kampanjen. Hele 100 ansatte fra 84 medlemsbedriftene har meldt sin interesse og registret seg som kontaktperson. Det er et imponerende antall! Men det er noen bedrifter som ikke står på listen. Hvis du jobber i en medlemsbedrift som ikke er registrert, så ta gjerne kontakt med kommunikasjonsrådgiver Silje Eide (sie@nhosh.no)
Noe av det Arbeid & Inkludering håpet at kampanjen skulle bidra til, var å gi bransjen et fornyet språk og noen felles «knagger» i kommunikasjonen, forteller Langset.
– Det opplever jeg har blitt godt mottatt. Men dette er også «work in progress». Som bransje og bedrifter må vi hele tiden jobbe med hvordan vi kommuniserer. Vi opplever at responsen er god i bransjen. Jobbmatchbegrepet får mer fram hva vi som bransje gjør - og ikke bare hva og hvem vi er. Det tror jeg er viktig, sier Langset.
Høstens valgkamp
Nå er det ferietid for mange, men etter sommeren starter kampanjens høydepunkt; nemlig valgkampen. Jobbmatch for alle vil bli løftet frem under Norges store politiske happening, Arendalsuka som sparker valgkampen i gang. Arbeid & Inkludering vil arrangere et møte i samarbeid med medlemsbedriftene Jobbklar og Avigo. I år streames alle arrangemanter på Arendalsuka, så det er mulig for alle å følge med både på bransjens eget møte og det som ellers rører seg i politiske kretser denne uken. Følg Arbeid & Inkludering i sosiale medier for informasjon om bransjens arrangement.
Flere medlemsbedrifter har allerede hatt besøk av politikere, og flere skal ha i løpet av valghøsten.
– Jeg håper at kampanjen kan bidra til at bedriftene lettere kan fortelle politikere om hva vi gjør som bransje og hvilke resultater vi oppnår. Så skal vi ikke glemme at vi har en felles interesse med politikere i å synliggjøre slike besøk gjennom media, sosiale kanale med mer, sier Langset. – Så ta bilder, lag videosnutter, inviter avisen! Gjennom å besøke våre bedrifter, kan politikerne vise at de tar inkludering på alvor. Og vi får presentert løsninger og utfordringer på feltet som det er nyttig at de vet om. Her håper vi det kan bli mye aktivitet - og vi vil spre og løfte det fram, sier han.
Utdanningsminister Henrik Aasheim besøkte Ung i jobb denne uken, et tilbud fra medlemsbedriften Arba. Han kom med en uttalelse som vi i Arbeid & Inkludering setter pris på å høre, og som medlemsbedriftene våre jobber etter hver dag.
– Vi må se mennesker og ikke systemer, skrev Aasheim på Facebook etter å ha pratet med to ungdommer som har fått nye sjanser i arbeidslivet.
Arbeid & Inkludering håper å se mange debatter og uttaleser om arbeidsinkludering denne høsten. Det er ingen tvil om at medlemsbedriftene står på hver dag for å skape god jobbmatch, og nettopp det skal være synlig i valgkampen. Sammen skaper vi #jobbmatchforalle.