Realkompetansevurdering del 2

Digitalt Medlemmer i Arbeid & Inkludering eller ASVL: kr. 3 900,- Andre: kr. 4 900,- Påmeldingsfrist : 16. september

Universitetslektor ved OsloMet Anette Lund Follestad. Foto: OsloMet

Realkompetanse del 2 bygger på en praktisk opplæring i kartlegging og dokumentasjon av realkompetanse. Kurset dekker ulike aspekter ved å lage et faglig solid grunnlag for at Fylkeskommunen kan gi en formell realkompetansevurdering. Kursstrukturen er designet for å passe arbeidsledere i både AFT og VTA, da vår bransje bør ha som ambisjon at denne kompetansen gjennomsyres hele organisasjonen. Kurset består av fire digitale samlinger à 2 timer. Mellom samlingene vil det være arbeidsoppgaver og veiledningsforum.

Mange har deltatt på Anette sitt kurs i realkompetanse, men vi har fått innspill på at det er behov for å få mer opplæring i hvordan man skal jobbe rent praktisk ute i våre bedrifter med å bli gode på å kartlegge og dokumentere realkompetanse. Regelverket for AFT har fokus på dette, men det er også viktig i VTA. Ikke minst som grunnlag for videre faglig opplæring, men også som grunnlag for å jobbe i det ordinære arbeidslivet, herunder ekstern praksis/VTA-O. Signalene fra Arbeidsdirektoratet er tydelige på at en slik kompetanse er viktig.

Bransjeforeningen har derfor samarbeidet med Anette med å lage et nytt kurskonsept som vi har kalt "Realkompetanse del 2". Det går over fire digitale samlinger á 2 timer høsten 2024, med arbeidsoppgaver og veiledningsforum i mellom samlingene, se programmet nedenfor. Kurset vil ta for seg ulike sider med det å lage et faglig godt grunnlag for at aktuell instans i Fylkeskommunen kan gi en formell realkompetansevurdering. I tillegg legger vi opp til at mellom kursdagene vil det bli tilbud om et to timers digitalt veiledningsforum hvor kursdeltakerne kan ta opp aktuelle problemstillinger knyttet til arbeidsoppgavene mellom samlingene. Dette forumet vil bli ledet av; Erik Lundgård fra OK Vekst Innlandet og Elin Antonsen/Therese Bull Engelstad fra vår medlemsbedrift Lipro AS. Datoene for veiledningsforumene er ikke fastsatt enda.

Vi har laget kursstrukturen slik at den også kan passe arbeidsledere i AFT/VTA, for ambisjonen til vår bransje bør være at denne kompetansen bør gjennomsyre hele organisasjonen og da er særlig arbeidslederne viktige. Det er jo de som til daglig jobber med tiltaksdeltakerne og har de beste forutsetninger for å kartlegge og dokumentere realkompetanse. Målet er derfor at mange fra hver bedrift deltar på dette kurset, men vi anbefaler at minst en fra hver bedrift på forhånd har tatt Anette sitt første kurs; Realkompetanse del 1". Derfor har vi satt opp et slikt kurs, som har en mer teoretisk innretning, 6. og 13. september hvor bedrifter som ikke har ansatt(e) med slik kompetanse vil bli prioritert. Påmelding til dette kurset finner du her.

 
Samling 1: 30. september, kl. 11.00 - 13.00

Tema: Å knytte samarbeid med relevante fagpersoner i  realkompetansevurdering, bruk av – og forståelse for læreplaner og læreplanverk.

  • Aktuelle samarbeidspartnere. Tolkningsfelleskap
  • Læreplaner, innehold, aktuelle yrkesoppgaver, likeverdig kompetanse

Hvordan jobber vi: Workshop med bruk av SØT-modellen. Dialogforelesning,  grupper og teamarbeid. Logg til slutt

Arbeidsoppgave til neste gang: å knytte kontakter for samarbeid og kvalitetssikring. Velge relevant læreplan for oppdraget. Lage MAPPE

Samling 2: 11. oktober, kl. 11.00 - 13.00

Tema: Å finne gode verktøy for å kartlegge taus kunnskap, nøkkelkompetanse og grunnleggende ferdigheter. Hvor starter vi?

  • Utgangspunkt i aktuelle læreplaner
  • Observasjon
  • Logger
  • Dokumentasjon

Hvordan jobber vi: Workshop med bruk av SØT-modellen. Status arbeidsoppgave siden sist. Dialogforelesning,  grupper og teamarbeid. Logg til slutt

Arbeidsoppgave til neste gang: Å starte kartlegging og dokumentasjon av nøkkelkompetanse. Fylle MAPPEN

Samling 3: 8. november, kl. 11.00 - 13.00

Tema: Å finne gode verktøy for å kartlegge fagspesifikk kompetanse. Arbeidsoppgave; Å kartlegge fagspesifikk kompetanse.

  • Aktuelle yrkesoppgaver som utgangspunkt for kartlegging
  • Grupper
  • Egenvurdering og refleksjon
  • Bilder, lyd, film
  • Arbeidslogg

Hvordan jobber vi: Workshop med bruk av SØT-modellen. Status arbeidsoppgave siden sist. Dialogforelesning,  grupper og teamarbeid. Logg til slutt

Arbeidsoppgave til neste gang: Å kartlegge og dokumentere fagkompetanse. Fortsette MAPPE

Samling 4: 22. november, kl. 11.00 - 13.00

Tema: Erfaringsdeling, MAPPE og arbeid med å kartlegge kompetanse.

Hvordan jobber vi: Workshop med bruk av SØT-modellen.

Grupper/individuelle erfaringsdelinger

Situasjon med MAPPE

Ønske for veie videre

Tiltak for videreutvikling

Evaluering og veien videre

 

Kursleder
  • Anette Lund Follestad

Universitetslektor ved Oslo Met. Faglig ansvarlig for videreutdanningen "Realkompetansevurdering" ved samme studiested.

Sykepleier og yrkespedagog. 18 års erfaring fra voksnes læring, veiledning og skreddersydde opplæringsløp for voksne ut fra problembaserte læringsmodeller for voksne etter top-down realkompetansevurdering. Jobbet med "Fagbrev på jobb" og karriereveiledning. Forskningsfelt er voksnes læring og høyere yrkesfaglig utdanning, og praktisk pedagogisk utdanning tilpasset fagskolelærere.

Informasjon og avbestillingsregler

Viktig praktisk info 

  • En forutsetning for gjennomføring er et minimum antall deltakere
  • Senest dagen før kurset vil du motta en e-post med med praktisk informasjon
  • En forutsetning for å få kursbevis er at man deltar fullt ut på kurset

Avbestillingsregler

  • Ved avbud 2 uker før kursstart, kan deler av deltakeravgiften bli belastet.
  • Ved 14-5 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 5 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon