Når Marieke Myhre blir spurt om hva som er suksesskriteriene for Delectos gode formidlingstall, er hun ikke i tvil. – Det viktigste er troen på at jobbkandidaten kan klare å nå målet, grundig kartlegging og jobbmatch.
Delecto har en sterk tilknytning til arbeidslivet i Kragerø og områdene rundt den lille byen.
– Her er det ikke så store forhold og vi kjenner næringslivet godt, sier Marieke Myhre som er jobbkonsulent i Arbeid & Inkluderings-bedriften Delecto. Bedriftens AFT-team sin hverdag består i å ta imot mennesker som står utenfor arbeidslivet, og bli kjent med dem for å kunne veilede dem på veien mot en jobb. Sammen med jobbkandidatene dykker de ned i deres personlige interesser og styrker, deres kompetanse og historie. De finner også ut hvor skoen trykker med tanke på eventuelle begrensninger.
Den gode kjennskapen til det lokale næringslivet kommer godt med når de er på jakt etter ledige stillinger og praksisplasser for arbeidstrening.
Troen på jobbkandidaten
Hos Delecto innebærer oppstartesfasen i et tiltaksløp alltid grundig kartlegging. Denne fasen består av hyppige møter mellom jobbkandidat og veileder og danner et godt grunnlag for relasjonsetablering.
– Sammen finner vi frem til styrker, interesser og hvilke utfordringer vi kan komme til å møte på. Gjennom denne fasen blir vi godt kjent med jobbkandidaten, og resultatet legger til rette for en god prosess fremover. I denne prosessen og i arbeidet frem mot en jobb er troen på jobbkandidaten veldig viktig. Vi har alltid troen på at jobbsøker kan nå målet om jobb eller utdanning, sier Myhre.
Hun trekker frem at viktigheten av dette støttes av det meste av ny inkluderingsforskning, blant annet fra det anerkjente Væksthuset i Danmark. De har funnet at dersom veilederen har tro på at jobbsøkeren kan komme i arbeid, så øker sjansen for at jobbsøker skal lykkes med hele 32%.
Etter en grundig kartlegging i oppstartsfasen, avtales det med jobbsøker hvilke bedrifter som skal kontaktes. Målet er å finne en arbeidsplass hvor den til enhver tid aktuelle kandidaten kan få arbeidspraksis, og aller helst også ansettes.
– God jobbmatch er alltid målet, sier Myhre.
Med jobbmatch sikter hun til at kandidatens kompetanse og interesser, og arbeidsgivers behov skal passe så bra sammen som overhodet mulig. Det handler om at kandidaten sitter på kompetanse som bedriften trenger, og ikke minst at interesser og personlighet passer inn. Når dette klaffer, blir arbeidsforholdet ofte en god opplevelse for begge parter. Målet er gode, varige løsninger for jobbsøker.
– For å oppnå god jobbmatch, er vi avhengig av at arbeidsgiver vet hva de går til når de tar imot en jobbkandidat. I tillegg til å trekke frem jobbkandidatens styrker og interesser som vi ser passer inn hos den aktuelle arbeidsgiver, er vi alltid ærlige om hva som kan komme til å bli mulige utfordringer. Er det en kandidat som har vist stabilt oppmøte, eller er det en som trenger mye tilrettelegging? Det snakker vi med arbeidsgiver om og så har vi oppfølgingsgaranti gjennom hele prosessen, sier hun.
– Vi har oppfølgingsgaranti for arbeidsgivere som samarbeider med oss, sier Myhre. – Det betyr at vi gir tett oppfølging til både arbeidstaker og arbeidsgiver. Vi setter av tid til hyppige møter, samtidig som vi er lydhøre for hvor mye kontakt arbeidsgiver ønsker og har kapasitet til.
Delecto samarbeider tett og godt med Nav. Når en person er i AFT, er det Nav som finansier tiltaksløpet. Men bedrifter som tar inn kandidater gjennom Delecto får altså oppfølgingen gjennom dem, og trenger ikke å forholde seg direkte til Nav. Den kontakten er det Delecto som tar seg av. Myhre opplever at Nav og Delecto har gjensidig tillit til hverandres arbeid.
– Dersom det er behov for å ta vanskelige samtaler med praksiskandidaten, så gjør vi i Delecto det hvis arbeidsgiver ønsker det. Men når det kommer til store, hyggelige samtaler som å gi et jobbtilbud, så overlater vi gjerne den delen av samtalen til arbeidsgiver. Det er en samtale mellom de to, sier hun.
Vi gleder oss alltid sammen med jobbsøkere når de når sitt mål. Hos oss på Delecto markeres hver formidling med en gullball. Gullballen er et synlig bevis på den enkelte jobbsøkers prosess frem mot sitt mål, avslutter Marieke Myhre.