På webinaret fortalte de fem bedriftene om sine forventniger til arbeidssøkere akkurat nå, og om muligheter i arbeidsmarkedet. Bedriftene samarbeider tett med Arbeid og Inkludering sine medlemsbedrifter, og ansetter ofte mennesker som står utenfor arbeidslivet. Arrangørene av webinaret var Arbeid og Inkluderings-bedrifter som jobber etter Ringer i Vannet-metoden i Oslo og Viken. Dette digitale arrangementet var et tilbud til bedriftenes jobbsøkende kandidater, i en tid hvor det er langt mellom de fysiske møtene. Målet var å gi jobbsøkerne nyttig og oppdatert kunnskap om hva som skal til for å få jobb i dag. Bedriftene snakket om muligheter for rekruttering innen både arbeidspraksis og ansettelsesforhold.
Respekt og integritet
Tone Hartviksen jobber i 4Service, en bedrift som har et mål om at 30% av rekrutteringene skal skje gjennom alternative kanaler. For å få dette til, samarbeider bedriften med ulike inkluderingsaktører, Ringer i Vannet-bedriftene er en av disse. 4Service er opptatt av kompetanseheving, de driver både fagopplæring og fagrettet norskopplæring. Dette kan gi gode jobbmuligheter etter endt praksis, intern eller andre steder. Men uansett hva resultatet er etter en praksisperiode, så er det én ting som er vikigere enn noe annet.
– Vi har et mål om at alle som går ut døren etter endt praksis hos oss skal tenke at dette var en god opplevelse, sier Hartviksen.
Respekt og integritet er viktige kjerneverdier hos 4Service, alle skal vise respekt mot nye som kommer til bedriften. Når man er i arbeidspraksis er dette ekstra viktig.
Gøy å gå på jobb
PS Hotel Oslo ser etter motiverte og fleksible medarbeidere med en varm og omsorgsfull personlighet. Det er viktig å ta godt vare på hotellgjestene.
– Hvis du er en person som liker å ha gjester, så er hotellbransjen noe for deg, sier Ola Thosén.
Han ser etter folk som synes det er gøy på jobb, og som trives med sosialt kollegafelleskap.
Akkurat nå er det usikre utsikter i hotellbransjen på grunn av corona. Men Thorsén er optimistisk, og ser muligheter for en bedring i sommer.
– Det gjelder å holde utkikk hvis man vil inn i hotelbransjen, sier han.
Hotellet han selv driver, er et lite hotell som eies av inkluderingsbedriften Oslokollega. PS Hotell Oslo driver med arbeidstrening. Får du praksis her, kan du oppnå god og relevant kompetanse på veien mot en jobb på hotell.
– Alle kan få praksisplass hos oss, men vi jobber mye med Arbeidsforberedende trening, som er et tiltak fra nav. Derfor må du være i nav-systemet for å få praksis her, sier Thorsén.
Det er også slik at personer som er i et tiltak hos Oslokollega prioriteres, siden Oslokollega eier hotellet.
Ser etter menneskene bak CVen
Daniel Bratt er butikksjef på en Kiwi-butikk i Oslo. Når han ansetter, ser han først og fremst etter menneskene som passer inn. For å passe inn, er det en fordel å like å snakke med folk, siden jobben i stor grad dreier seg om kundebehandling.
– Vi liker å si at det er kunden som er sjefen, sier han. – Vi er avhengige av mennesker med glimt i øyet og et smil på lur.
Punktlighet og ærlighet er også viktig. Kiwi ansetter folk i alle aldre, men man må være klar over at det er en fysisk krevende jobb. Dagligvarekjeden har også et trainee-system, og det finnes muligheter for å lære mye og å jobbe seg oppover.
I tillegg vurderer han om kandidaten passer inn i oppgavene, i teamet med kolleger og med kundegruppen i butikken. I en kiwibutikk må man takle stress, høyt tempo og å skifte mellom ulike arbeidsoppgaver. Bratt har flere ganger tatt imot personer i språkpraksis. Man bør kunne kommunisere noe med kunder og kolleger, men han mener at butikk er en egnet arena for å lære språk.
Jobbjakten
Alf jobber i Optimera, en leverandør i byggebransjen. Han forteller om et marked som er noe usikkert akkurat nå. De har flere butikker i områder som nylig stengte ned på grunn av korona. Med unntak av dette har de hatt stabile tider til tross for pandemien. Mange har pusset opp når de har tilbragt mye tid hjemme.
Frida Gunnarsson i bemanningsbyrået Top Temp jobber med å finne kandidater til ulike stillinger i byrået. De har flere hundre stillinger hvert år, både fulltids- og deltidsstillinger. Deres jobb er å finne kandidater for kundene sine, som er bedrifter som er på jakt etter arbeidskraft. Top Temphar god erfaring med å ansette gjennom Ringer i Vannet-metoden, og å ha kandidater i arbeidspraksis. Gunnarsson anbefaler alle som er på jobbjakt å søke stillinger hos Top Temp, de leser alle søknadene og leter etter kandidater som passer til aktuelle stilling og arbeidsgivere. Noen ganger spør kundene deres etter en spesifikk kompetanse eller utdanning, men slett ikke alltid. Også hos Top Temp er det ofte slik at personlig egnethet er viktigere for en stilling, enn formell kompetanse. Det gjelder å finne en god match mellom kandidat og arbeidsgiver.
Takk til bedriftene som bidro med verdifull kunnskap: Kiwi, Optimera, Top Temp, 4Service og PS Hotel Oslo.
Arrangørene av webinaret var Sens, Rehabil, Norasonde, Spir Oslo, Arba, Adaptor, Oslokollega og Signo Rycon.