NIFU rapport: «… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
Rapporten konkluderer vedr. Spesialundervisning for lærekandidater:
- Grunnlaget for enkeltvedtak om spesialundervisning er en sakkyndig vurdering fra PPT
- Diagnoseeksempler er: Lettere psykisk utviklingshemming, ME, ADHD, ADD, konsentrasjonsvansker, sosial angst, autisme og asbergers
- 80% har opplæringen sin internt i tiltaksbedrifter for VTA, 20% helt eller delvis i ordinære bedrifter
- Kandidatene opplever mestring, utvikling og sosial vekst
- Kandidatene har reelle læreplanmål hentet fra læreplanverket, både generell del og fagplanene
- 30% av de intervjuede er kandidater for ordinært arbeidsliv
Denne rapporten dokumentert at spesialundervisning for lærekandidater fungerer godt for ungdommene i målgruppen og at det bør vurderes om dette kan ha overføringsverdi til resten av landet.