Varig tilrettelagt arbeid (VTA) er et av de viktigste tilbudene for å hjelpe personer med nedsatt arbeidsevne, spesielt de med utviklingshemming, til å komme i jobb. Forskning viser at svært få i denne gruppen finner arbeid på egen hånd, noe som understreker behovet for samfunnets støtte. VTA er ofte det eneste arbeidstilbudet tilgjengelig via NAV, og de siste årene har det vært økt fokus på både det faglige innholdet og større valgfrihet i arbeidsoppgaver for de ansatte. Det er også et mye større fokus på tilrettelagte arbeidsplasser i det ordinære arbeidsmarkedet (VTO).
En viktig endring i regelverket åpner nå for at VTA-ansatte kan jobbe i eksterne virksomheter opptil 50 % av arbeidstiden, med oppfølging fra arbeidsveiledere finansiert av arbeidsmarkedsmyndighetene. Dette skaper nye muligheter for VTA-ansatte til å utforske varierte arbeidsoppgaver og øker behovet for kompetanseheving i vår bransje, slik at vi kan tilby den beste VTA-tjenesten i Norge.
Som bransjeforening er vår rolle å tilby tjenester som gir våre medlemmer den nødvendige støtten til å drifte gode og tilrettelagte VTA-arbeidsplasser. Samtidig har ansatte i VTA ulike forutsetninger og utfordringer knyttet til arbeidsdeltakelse. Vi tilbyr derfor et bredt spekter av kurs og ressurser som vi anser som avgjørende for å møte dette mangfoldet på en effektiv og tilpasset måte.